Road trip, TORSDAG 24/7 - 2014

Vaknade upp precis lika svettig idag, lika BLÖT som dagarna innan eftersom vår förbannade AC fortfarande inte ville sammarbeta med oss.. Trots lite slag och sparkar så den funkat en stund ville den extremt jävla kassa ac:n inte vara snäll med oss.. Menmen vaknade vid 4, som vanligt, fick panik och rusade in i duschen och duschade av mig med det svalaste vattnet som bara gick. Denna natten sov jag och Alice i soffan i stället för i sängen och jag kände efter duschen när jag lade mig igen att det efter 1 minut blev lika varmt som innan igen. Smart idé fick jag och lade mig på det svala golvet istället, funkade hur bra som helst för jag stendäckade direkt. Vaknade upp några timmar senare av att hela gänget var pigga och uppe, Alice förstår jag ju eftersom hon skulle till skolan men de andra var piggare än vanligt! Alice åt en kvick frulle innan hon begav sig till skolan och medan hon var där och spenderade tid gick Patrik ut och sprang och tränade och jag & Johan gick ut på en 8 kilometers morgonpromme. Det var så härligt att komma ut och gå i den varma staden och man kommer igång så härligt på morgonen. Montpellier påminner även väldigt mycket om Italien med deras smågator etc så jag trivdes bra att gå runt på deras gator, kände mig lite "hemma" :) På vägen tillbaka från promenaden sprang jag och Johan in på affären och handlade lite frukost. Standard för oss blev det ägg, yoghurt, mackor och skinka. Så enkelt och så himla gott. Denna gången köpte vi även färskt bröd från affären istället för de hårda och torra brödet de hade köpt dagen innan. Efter frukost gick vi ut och kollade runt lite i staden, kollade en marknad och gick ett varv runt parken, påvägen hem köpte vi oss även var sin Cola för att det var så sjuuukt varmt, den satt fint. En stund senare när Alice kom tillbaka fixade vi lite med bilderna innan vi bestämde oss för att åka ut till en sjö en bit utanför Montpellier. Jag och Alice gick till affären och köpte med oss lite frukt vi tänkte äta till lunch medan killarna förberedde bilen. På vägen mot bilen bokade vi även bord (håll i er) på en till ITALIENSK restaurang vi hade spanat in dagen innan. Alla älskar italiensk mat så vi tänkte, varför inte! Vi bokade bord vid 19 någon gång för att de hade (vad som såg ut som) god mat för bra pris. Strax därefter kom vi iväg! ;)
 
 
 
Sjön låg kanske 30-40 minuter bort, en väldigt liten och inte så fin sjö men vi var ju tvugna att testa allt under de dagarna vi var där. Det som är bra med sjöar är ju att eftersom de är mycket mindre så blir de även mycket varmare vatten. Första dagen när vi badade i havet, det var ju nästintill hemskt, så kallt var det. Landskapet runt om sjön var inte sådär jättefint, men vad gör det när man har sällskap som vi hade. Vi hittade snabbt en parkering väldigt nära, gick genom skog och grus för att komma till sjön och när vi väl kom fram dröjde det inte länge förens första doppet var gjort. Jag (smart som jag kände mig då) hade redan bytt om till badkläder hemma i lägenheten vilket ledde till att jag hann hoppa i först i det perfekt svalkande vattnet. Det sämsta med sjön var att det var så hårt att ligga på marken. De vassa stenarna gick igenom handduken och man hittade liksom aldrig någon skön position att ligga i, men det fick gå endå. Soldyrkarna behövde bara sin sol! (y) Timmarna gick, vi solade och badade i timmar, pratade om allt, skrattade och hade det super trevligt. Lunch blev frukten vi hade köpt, vi köpte på oss persikor, hallon, äpplen och bananer vilket gick åt fort. Det är skönt med en sådan lunch i värmen för man blir inte sådär jättehungrig när man ligger i solen en hel dag och det är så varmt. Man blir mer sugen på färska frukter, svalkande saker eller GLASS. Glass hade ju helt klart varit det bästa men det blir lite svårt att ta med sig, den hade hunnit smällta på mindre en 1 minut i den värmen. Vi kunde inte heller lite 100% på vaken frysboxen i bilen eller lägenheten, och man kan ju inte offra en sådan god glass liksom, ALDRIG! 
 
 
 
 
 
Vid fyra någongång hade vi fått nog av sol och bad, vi begav oss tillbaka till bilen och körde hemåt. Efter vi väl hittat hem på dess enkelriktade vägar och hittat en parkeringplats duschade vi och gjorde oss iordning för middag. Men klockan var inte mer än 17 när vi var klara så tog Johan med gitarren, vi köpte en flaska Rosé, iste och sweppes, gick och satte oss i Montpelliers fina park där de ofta är mycket människor. Efter bara några minuter sittandes på gräset träffade vi en skolkamrat till Alice från Spanien som bjöd med oss att sitta med henne och hennes spanska kompisar. Vi spenderade resten utav tiden innan det var dags att äta middag med dom. Solen började gå ner, det var härligt sällskap och vi hade det hur mysigt som helst. Så grymt när det blir så spontant. Vi hade liksom bara tänkt sitta där, fota lite och snacka men sedan blir det liksom helt annat. I Sverige hade det varit att om man såg någon man kände hade man förmodligen gömt sig lite och låtsas att man inte såg varandra eller bara hejja lite snabbt och sedan fortsätta med sitt där man var. Men inte i Frankrike inte, så otroligt grymt. Vi lärde känna många nya människor, fick pratat massa engelska och hade det supertrevligt.
 
 
 
 
Killarna sitter och jämför och spanar in sina blodpumpande ådror ;)
 
 
 
 
 
Vid 19 gick vi mot restaurangen "La dolce Italia" (typiskt namn för en italiensk restaurang, ännu mer typiskt om det hade varit La dolce vita haha) där vi satte oss för att äta middag. Vår sevitris på denna restaurangen var så otroligt trevligt, så sött bemötande och var verkligen hur snäll och hjälpsam som helst. Till förrätt fick vi massa VITT BRÖD MED OLIVOLJA OCH SALT, så goooootttt. Till varmrätt åt jag Tagliatelle med pesto och parmesan, Alice och Patrik åt pizza med massa mumsigt på och Johan testade restaurangens lasagne med sallad till. Det var verkligen hur gott som helst, IGEN. 
 
 
 
 
 
'
 
 
Planerna var att äta efterrätt på ett Häagen-dasz caffée vi såg tididare under dagen men planerna ändrades snabbt och vi liksom (hur detta kan ha hänt) glömde av att äta glass. Kvällen spenderade vi ute i parken igen, tillsammans med vännerna från Alice skola och många fler. De drack, vi spelade musik och sjöng, pratade och hade det trevligt. Alice och Patrik hade med sig en till flaska vin denna gången, också en smirnoff ice som de smuttade på under kvällen. Vi pratade och umgicks med väldigt härliga människor. Myggen började irritera mig runt 01 snåret så jag och Johan började promenera hemåt. På vägen hem såg vi att Häagen-dasz caféet vi spanat in tidigare och inte ätit på fortfarande såg öppet ut. Vi bokstavligt SPRANG dit, eller ah jag sprang, Johan gick/pwade fram men när jag kom fram sa de att de höll på och stänga och vägrade att ge oss glass. Så otroligt tyken han som stod och plockade undan. Det fanns liksom glass framme, kunde han inte bara ge oss lite liksom.. Han hade ju tjänat pengar på det för vi tänkte ju som vanligt ta den störsa som gick. Denna natten sov jag och Alice i sängen igen, så man soooov såååå skönt! ;D Så mycket skönare än soffan. Detta var sista natten i Montpellier, imorgon fredag, var det dags att dra vidare på fler äventyr. Men Alice, vi ses om mindre än 2 veckor (idag är det typ 9 dagar liksom). 
 



Kom ihåg mig?