Inspiration av nyttigheter!

Efter att ha bakat de ljusa LCHF brödet var jag sugen på något med lite mer fiber, därför testade jag att baka ett mörkt LCHF bröd som var gjort på mald linfrö & sesamfrö som mjöl. Det blev riktigt riktigt gott och passar utmärkt att köra i rosten så smöret riktigt smälter på. :) Det smakar precis som vanligt bröd, har mer tuggmotstånd, mycket mer mättande & består av mycket mer fiber - trots att det var mörkt blev det supergott. Eftersom jag sitter på bussen på väg till skolan och bloggar har jag lite svårt att lägga upp receptet men jag tror minnet är med mig just nu så jag ska försöka att inte glömma något. :)

Ingredienser
250g linfrö
50g sesamfrön
50 g mandel

2 tsk bakpulver
1 msk vaniljpuvler
1,5 msk fiberhusk
1,5 msk brödkrydda
1,5 tsk salt

50g smält smör
250g keso
1 dl créme fraiche
6 ägg

Gör så här:
- Mixa linfrö, sesam & mandel med mixer så det blir till mjöl.
- Häll i resten utav alla torra ingredienser
- Vänd ner ägg & keso
- Låt stå i 10 minuter
- Häll upp "degen" i en bakplåtsklädd brödform
- Grädda i ugnen på 175 grader i 80 minuter.
- Låt brödet stå inne på eftervärmen och ta sedan ut när ugnen svalnat.
- Skär upp i ca 20 skivor och frys in det som inte ska ätas samma dag.

Jag rekommenderar verkligen brödet för det blev supergott. Har fått flera erkännande av bl.a Clara att hon tyckte det var gott så jag hoppas du som testar det också tycker det smakar super! Nu laddas en dag i skolan som börjar med idrott, måndag igen o bara 4 dagar kvar tills fredag. Let's do this!

 




Kom ihåg mig?