Hasselnötschokladkakor - improvisation!

Eftersom jag redan fått massa frågor angående hasselnötschokladkakorna jag & Fannii bakade igår så tänkte jag att jag kan dela med mig av receptet för er som är intresserade. Vi gjorde på det absolut lättaste sättet som går och det är väl bara bra så det går fort och gott blir det verkligen. Det behöver ju inte bli godare bara för att man gör det ännu mer komplicerat, right? ♥

Det jobbigaste kommer nu när jag måste skriva ut mått, eftersom jag inte vet hur mycket av varje vi använde eftersom varken vi visste hur man faktiskt skulle göra... men på ett ungefär var väl måtten:

100g hasselnötter
250g choklad

(Ju nyttigare du vill ha det, ju högre kakaohalt behöver du ha i chokladen) men för oss som går på lchf brukar ju mörk choklad vara det vi föredrar. Jag iallafall har alltid tyckt om mörk choklad lite mer! Jag tycker att vi tog lite för lite hasselnötter så var inte snåla med hasselnötterna. ;)

Gör så här:
- Smält chokladen i ett vattenbad.
- Dela hasselnötterna på mitten för att inte behöva så himla tjockt lager choklad över.
- Lägg ut hasselnötter på ett bakplåtspapper i en form av en cirkel. (även mitten ska va fylld)
- Häll sedan chokladen över hasselnötterna så det blir en lagom stor rund cirkel.
- Ställ sedan in i kylen och låt dem stelna ganska länge.

Det allra jobbigaste är (för mig iallafall) att ha tålamod och vänta tillräckligt länge för att kakorna verkligen ska stelna. Men det är faktiskt värt att vänta på dessa eftersom det är godare när de har stelnat ordentligt så man får lite tuggmotstånd iallafall, äter man dem för tidigt så smälter dem i munnen och blir då inte lika gott. Men dessa kakor är riktigt goda eftersom de innehåller mer än bara choklad, vilket gör att man fåt lite tuggmotstånd och något att äta mer än bara choklad. Om ni testar att göra dem får ni gärna höra av er så jag vet hur det blev för er och vad ni tyckte om dem. Kram

m
nm
m
Supermumsigt recept som även är ordentligt mättande! ♥
em

Prova att göra med sötmandel och sedan strö kanel över innan chokladen stelnat, också toppen :D

Mums! Det där ser väldigt gott ut! Jag gillar verkligen kombinationen hasselnötter och choklad. :-)




Kom ihåg mig?