Årets längsta inlägg!

Ja, jag kan ju börja med att säga att man inte skall förvänta sig att det finns tillgång till internet/wi-fi i Bungalows hehe – det är anledningen till att jag inte kunnat uppdatera. Har även haft så aktivitetsfyllda dagar att tanken av att köpa ett internet kort inte ens varit i närheten av mina tankar.

land

Jag kan ju säga att livet på en tropisk ö är något jag varmt rekommenderar. Det är inte särskilt jobbigt om man bortser från att värmen & solen tar kål på västerlänningar som oss, men vad gör det? I paradiset Thailand är det runt 37 grader, skinande sol och upp till 27 grader i vattnet, det är precis så att det svalkar, men samtidigt så skönt att man kan ligga i hur länge som helst. Maten är underbar, det finns shopping vart man än går och att pruta är ju något av det roligaste som finns. Priserna är sjuka, allt är så billigt så man nästan tycker synd om människorna här, vill typ inte pryta för det känns så fel haha. Människorna är underbara, vänliga och sjukt omtänksamma.

a

a

I vår Bungalow finns det bara vatten thailändare kallar för ”kallt” och det är det vi svenskar har i våra uppfyllda badkar typ så det går ingen nöd på oss direkt.  Det är till och med riktigt skönt med en ”kall” dusch precis innan man går och lägger sig (eller hela tiden). Senaste uppdateringen jag gjorde befann vi oss i Phuket, på Karon Beach. Vi bodde på Woraburi Phuket Resort & Spa. Anläggningen låg riktigt nära vattnet, gångavstånd på kanske 1 minut uppe ifrån rummet. Rummen var super fina och det låg mitt i Karon ”centrum” så alla restauranger och marknaden var precis bredvid. Låg även vid en väg där taxibilarna och bussarna körde stup i kvarten.

buri

I torsdags lämnade vi Karon för att åka till Phi Phi island, vi gick upp tidigt, tog en taxi för 500bath (cirka 100 svenska kronor) för en väg som var ungefär 1 timme lång till färjan och färjan tog cirka 2 timmar. Somnade framme på däck med benen hängande ut över vattnet och hade bränt fötterna som fan när jag vaknade.. Vi hade ju gått upp vid 06 den morgonen så jag var ganska trött – det bästa med att somna när man reser från ställen till ställen är att det går så fort att komma fram! När man går med kläder på, med all packning i 37 graders värme, traskande på ön kan jag berätta var VÄLDIGT svettigt. Både jag och mamma svettades som grisar så mycket att vi knappt fick av oss kläderna när vi skulle till stranden! När vi kom fram till vår första Bungalow fick vi snabbt bytt om till badkläder och jag tror det kan ha tagit 10 sekunder tills vi låg i det svalkande och sköna vattnet redo för ett antal timmar där! När det var som varmast passade vi även på att fixa naglarna och fötterna. Så lite manikys och pedikyr kostade vi på oss. När solen började gå ner och vi var ordentligt hungriga gick vi in, bytte om och gick ut för att leta upp ett bra THAIMAT ställe och det fanns, nästan överallt så det blev riktigt svårt att välja haha.  Under tiden vi åt såg vi ett nytt alternativ av boende vi som såg 100 gånger bättre ut än vårat och för samma pris så vi bestämde oss för att byta boende dagen därpå. På kvällen gick vi runt på stan, tog en drink där det kändes passande och prutade ordentligt på shopping. Vi utlänningar är ju tokiga – trots att det redan är så billigt prutar man ändå sönder – men det är ju som sagt en del av äventyret, skit kul är det och vi börjar bli riktigt bra på det!

phi

glkar

Morgonen därpå försov vi oss, solen, värmen och alla aktiviteter hade tagit kål på oss så varken jag eller mamma vaknade till alarmet. Men pigga och alerta vaknade vi ändå runt klockan 09. Vi bytte om, gick till hotellet bredvid och åt frukost & sedan tog vi vårt fick och pack och drog oss mot en finare och bättre Bungalow som vi bor i nu. Vi solade och badade tills solen gick i moln då passade vi på att promenera runt på ön (i skogar och berg) och kollade runt på olika resorter och stränder bort igenom då vi badade på ungefär varenda strand vi kom till! ^^ Åt mat längs vägen och sedan (svettiga som grisar) tog vi oss hem och medan mamma tog fot massage (mina fötter var för brända för att få massage) lade jag mig i poolen i några timmar. Vi promenerade ner mot stan, hamnade på Moken bar & restaurang där vi satt i en fatboy med en drink i handen och väntade på att en eldshow skulle börja. Thailändare var RIKTIGT bra på att hantera eld, då det såg RIKTIGT coolt ut. På kvällen fick vi även shoppat lite (som alla andra dagar).

apa

ling

s

Igår vaknade vi runt 07.30, gick och åt frukost (thailändare gör riktigt goda omeletter) som vi äter varje morgon. Sedan köpte jag och mamma varsin luftmadrass som vi lade oss på i havet. Jag läste samtidigt så det blev några timmar där. När jag efter en stund lagt ifrån mig boken på stranden steg vattnet utan att jag märkte det, så jag kan ju berätta att min bok är HELT förstörd haha. Lunchen blev en fruktsallad innan vi skulle ut på snorkling. Vid 14 samlades vi vid snorklingsbåten tillsammans med många andra från olika länder.  I vår båt hamnade några Britter, Australienare och vi svenskar då förståss. Vi åkte ut med en båt besökte bl.a Monkey beach där vi fick träffa apor, sedan Nama Bay och lite andra ständer och klippor, riktigt häftigt var det. Vi fick snorklat på kanske 4 ställen och även promenerat på en liten ö, genom en grottliknande sak och in igenom skogen för att se en fin strand. Vi blev serverade frukt på båten och återvände hem i solnedgången. Super finns & HELT KLART värt 250bath (cirka 45 svenska kronor). Först var det meningen att vi skulle åka samma tur med en Amerikan som höll i det men tur som vi hade blev den inställd för att för få anmälde sig, för den hade kostat 1300bath istället för 250 som på det stället vi åkte med.

d.
Nu ligger jag och bloggar bredvid poolen och är allt för varm för att sitta här länge till. Tänkte ta min luft madrass och studsa i poolen och ta vara på soltimmarna. Har ju trots allt typ 14 timmar internet kvar så jag kan ju uppdatera er mer lite senare. Hoppas ni orkade läsa allt & tycker om bilderna. Önskar er även en riktig härlig påsk. Peace



Det ser helt underbart ut fina du! Puss

Klart man orkar läsa! Ser helt underbart ut. Fy vad fusk! :)




Kom ihåg mig?