Nöjd chey till tusen!

Jag är SÅHÄR nöööööööööööjd! ♥ Lyckades äntligen baka en LCHF kaka som faktiskt blev god! Första gången någonsin detta hänt mig. Sist jag och Fanny bakade LCHF kladdkaka och kladdmuffins gick de inte ens att äta med bär & glass.. då är det hemskt. Inte ens min pappa (som äter de mesta, näst intill ALLT) klarade av att äta dem.. Då är det RIKTIGT, RIKTIGT illa! :o Det har alltid blivit så smaklöst och "litet" annars eftersom man varken har socker eller mjöl, men inte denna gången! Nu blev det bra wihoooo! :D

Receptet kommer ifrån bakboken jag köpte för några månader sedan, receptet är faktiskt det andra receptet jag prövar från boken. Nästa gång jag bakar ska jag pröva Drottning Cheececake! :D Boken heter "Bakglädje med LCHF" i den finns det väldigt många goda recept jag längtar efter att få testa. Såklart kommer jag lägga ut allt jag testar och bakar här så ni får ta del av de mumsiga recepten!
Boken
Jag bakade en Mjuk kokoskaka eftersom Malin & Chrille hämtade mig efter träningen idag, skjussade hem mig och fikade idag. Den blev riktigt, riktit god om jag får säga det själv. Tror det har med att det faktiskt var kokos i som gav mycket smak. Jag tänkte ha i rivet citronskal med, men mamma glömde köpa citron så det gick ju inte riktigt. Till kakan hade vi olika bär (björnbär, blåbär och hallon) även riktig, hemmagjord vaniljsås gjord på riktig vaniljstång. Tyvärr glömde jag ta en bild på kakan när den var upplagd, men nästa gång jag äter den lovar jag att ta en fin bild. ^^ ♥

Ingredienser
2 ägg
1 dl sukrin
125g smör
1,5 dl kokosflingor
2 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk
1 msk vaniljpulver

Gör så här:
- Sätt ugnen på 150 grader.
- Vispa ägg och sukrin pösigt.
- Smält smöret på låg värme.
- Blanda alla torra ingredienser och rör ner i äggsmeten & rör ordentligt.
- Häll upp smeten i en form ca: 15x23cm.
- Grädda mitt i ugnen i 30 minuter.
- Låt kakan kallna innan du skär kakan i bitar.
För er som inte riktigt fattar vad allt i receptet är, t.ex. sukrin och fiberhusk så kan jag berätta att det är "ersättningar" typ. Sukrin använder jag istället för socker och fiberhusk istället för mjöl. Så ni som äter som normala människor kan ju göra samma recept bara att ni använder vanligt strösocker istället för sukrin och vanligt vetemjöl eller "dinkelmjöl" (om du vill ha det nyttigare) istället för fiberhusk.
Kokoskaka

Hoppas ni haft en bra dag, det har jag! Slutade skolan vid 13 så jag hann åka hem och laga mat innan träningen. Jag lagade såklart Kycklingsalladen idag igen eftersom jag är helt SÅLD i den. Kan äta hur mycket som helst. Idag hade jag dock ingen Vitlökssås á la Clara utan gjorde en egen, med ungefär samma ingredienser och så hade jag även créme fraiche CHILI/PAPRIKA. De är en skitstark, jättegod créme fraiche jag äter till nästan allt! ♥ Träningen idag gick super bra, det är så mycket roligare när man känner att det flyter. Jag behövde en sådan träning som idag för att glömma den värdelösa träningen i måndags som gick bajs ^^ Hihi.

helluu, är det LCHF dieten du kör på eller är det bara allmänt att du minskar på kolhydraterna? vad vill du ha ut av det? :)

Svar: Hejdu! Ja, jag kör "typ" LCHF om man kan kalla det så! Jag körde det stenseriöst ett tag för att gå ner i vikt. Men nu när jag nått min målvikt så försöker jag börja äta det igen, men det är riktigt svårt! Så nu minskar jag bara på det, för att behålla vikten som jag vill ha den! :D Vad jag vill ha ut på den.. ah du, jag vill må bra, och få ut allt jag kan på fettföbränning ist för kolhydratsförbränning! :D

Jag har också den boken men jag har inte testat den kakan än. Då ska jag göra det imorgon! :D Två andra recept ur den boken som blir goda är chokladbollarna och bountyn. Tycker jag i alla fall :D Hehe

för jag funderar på att börja med typ LCHF, men är inte säker på om jag skulle klara att bara gå direkt till det, mitt mål är inte att gå ner i vikt utan bara att må bättre. något tips på hur man kommer igång? :)

Svar till tjolahopp! :D



Svar: Om du bara vill må bättre kanske du bara behöver ändra på dina matvanor!? :D Det behöver ju inte vara kolhydraterna som gör att du mår sämre, är du säker på att just LCHF kan vara rätt lösning för dig? Äter du bra mat över lag eller vad har du för matvanor?! Mitt tips är (om du vill börja med LCHF) att börja lite smått så du inte får den grova "dippen" som jag fick när jag mådde dåligt, var trött, inte orkade något etc. Men det var ju pga att jag började direkt så min kropp blev helt chockad av en såpas stor förändring som den inte var van vid. Men om du börjar smått, att bara MINSKA kolhydratintaget först och sen ökar mer och mer beroende på vad du känner att du behöver, så du alltid har humöret uppe och känner dig pigg och alert ! :) (Ett alternativ är ju även GI), men det är ju mer att äta "nyttigt", inga t.ex. ljusa bröd, inga "snabba" kolhydrater, utan att äta långsamma kolhydrater så långt det går! Hoppas detta var till någon hjälp! :D Kram




Kom ihåg mig?