Julstämningen är på topp, julbak! ♥

Åh vad jag älskar när man känner av att julen börjar närma sig och är på väg med hejdundrande fart! Idag var jag hemma från skolan eftersom jag inte mådde bra imorse när jag vaknade, kände mig hängig, snuvig o allt mellan himmel och jord så mamma sa åt mig att stanna hemma och vila. Jag har spenderat min dag med att baka julgodis nu eftersom jag inte kommer hinna med det de närmaste veckorna nu eftersom konståkningen kommer att ta upp 99% av min lediga tid! ♥

Dagen var tänkt för pluggning eftersom vi har jättemycket att göra i skolan nu, men jag öppnade matteboken, gjorde 4 tal och när jag kollade i facit och alla var fel slängde jag boken i papperskorgen och började istället med något jag var bättre på, alltså bakning hehe ^^ Så matteprovet imorgon får gå som det går, jag bryr mig inte helt ärligt! Jag fick skrivit LITE på min historiauppgift så det var ju lite framgång på det iallafall, men franskan, specialidrotten, samhällen och religionen sket jag i (aa) heh.... Det kommer straffa sig nästa vecka JAG VET, men.... fan!

Jag började med att baka något gott som jag och mamma kunde ha som fika, efter jag pluggat en stund och hon jobbat. Hon jobbar ju hemma så då tänkte jag att jag kunde fixa något gott som vi kunde smaska på nu när båda två faktiskt är hemma samtidigt! Först började jag med att göra Skånska pepparkakor, men när jag kom till punkten "ställ i kylskåpet i MINST 2 dygn" så insåg jag att jag fick göra något mer eftersom vi ville ha något till fikan. Så det fick bli lite Franska LCHF chokladbakelser också som äts med hemmagjord chokladsås och vaniljglass! :D
chokladbakelser
Efter vi hade fikat, gick jag en LÅÅÅÅNG promenad med Asta, vi promenerade runt i Ucklum i över 2 timmar och jag kände mig faktiskt lite bättre efter det. Frisk luft är den bästa kuren mot förkylning känns det som heh, men det var ju bra för mig så jag inte missar yttligare ett prov i skolan imorgon... När jag kom tillbaka hade mamma lagat mat, idag stod Pepparrots fisk på menyn och det var HUR länge sedan som helst jag åt det. Åt det mycket oftare när jag var mindre (på den tiden mamma alltid lagade mat och inte jag själv). Vi åt och sedan bestämde vi oss för att börja baka lite julgodis... och LITE... blev till MYCKET! Har ägnat hela eftermiddagen/kvällen åt bak nu så jag hade helt glömt bort både mobilen och bloggen..

Jag började med att baka pepparkakor på färdiggjord deg medan mamma åkte in till Stenungsund och handlade ingredienser vi saknade för att göra knäck, ischoklad, skurna pepparkakor och lussebullar! Pepparkakorna gick väldigt fort att göra eftersom det bara är att kavla och grädda och eftersom jag alltid gör såpas tjocka pepparkakor för att jag vill att dem ska vara lite degiga i mitten så blir det inte särskilt många pepparkakor haha. Men vi fick allt ut kanske 30 stycken så det var ju ändå bra. De blev supergoda (det vet jag eftersom jag var väldigt ivrig på att smaka, det har även bidragit till att jag ätit så jag fått ont i magen, smart av mig JA VET!) ehe
pepparkakor
ugnen
Hahha de ser helt feta ut i ugnen, men de sjunker tyvärr ihop när de kommer ut igen! :/

peppar

Fick även smugglat ner, eller rättare övertalat mamma till att köpa med glasyr hem iår så jag kunde få testa att kleta på det på pepparkakorna. Haha dock var det inte särskillt omtyckt med rosa glasyr enligt pappa och Jonas, men som tur var är jag ju så snäll så jag gjorde några utan med. Jag gjorde även några pepparkakor med hackade sötmandlar i, det blev också väldigt gott, mer annorlunda och fylligare.
ischoklad

Det var faktiskt första gången jag gjorde ischoklad, men det var inte särskillt svårt kan jag inte påstå. Det består av två ingredienser som är 100g kokosfett och 200g valfri bakchoklad. Jag gjorde hälften med 36% choklad och hälften med 76% så det blir både ljus choklad och mörkchoklad beroende på vad folk gillar. Alla har ju inte samma smak och tycker om samma så då är det ju bra att det iallfall finns två sorter att välja på. Lite nyttigare till mig och mamma och lite onyttigare till pappa och Jonas. Då bli även alla nöjda, super! :D
För er som är lika mycket chokladälskare som mig rekomenderar jag verkligen dessa. Eftersom de är såpas lätta att göra, går såpas fort och är så SJUUUUUUUUKT goda! Det är även väldigt skönt att de stelnar fort, så man inte behöver ha världens tålamod när man väntar på att man ska få smaka hihi! ♥
knäck
Mamma gjorde knäcksmeten medan mitt jobb var att hälla upp smeten i formarna (som förövrigt är det absolut svåraste momentet) eftersom man behöver lyckas utan att spilla ut hälften.. Efter att jag brännt mig ungefär 235362 gånger på smeten är de klara och står i kylen för att stelna, men det var värt det eftersom de förmodligen är SUPERGODA! Vi ska fika nu lite senare på kvällen när hela familjen är samlad. Det kommer bli supermysigt! :D
bulle
lusse
Får avsluta detta inlägget med bilder på lussebullarna som PRECIS kom ut ur ugnen, så nu tackar jag för mig och skuttar till köksbordet för att smaka och smaska på allt gott som är klart nu! :D ÅH DET SKA BLI SÅHÄÄR GOTTT WOOOHO! :D ♥

Hoppas ni haft en bra dag! Imorgon blir det skola för mig och sedan förhoppningsvis Thai innan träningen! Vi hörs imoron, puss! ♥

Woaah! jag trodde jag var ensam i världen med att tycka om lite tjockare och sega pepparkakor! :D Pontus och oskar tycker jag är dum i huvudet som tycker om de xD

Hur var LCHF bakelsen? Såg sjukt smarrig ut :D




Kom ihåg mig?