Långa avklarat & tävling avslutad.

Jag börjar med att säga att jag är nöjd och glad över att vara tillbaka på isen, tillbaka på tävlingsfronten. Jag åkte inte mitt bästa långprogram men jag är endå nöjd, att jag är tillbaka, gick ut och tävlade och faktiskt hade kul. Jag är så otroligt glad över att jag äntligen får tävla med mina favorit-tjejer och att vi kan göra detta tillsammans. Jag ser fram emot en fantstisk vår full av tävlingar & allt vi har framför oss. 
 
Idag åkte jag i andra startgrupp som nummer tre. Innan mig åkte Josefine och Emma från Borås. Som nummer tre var det min tur. Uppvärmningen gick bra, stod ingen dubbel axel perfekt med stod på en fot med dubbeltrea efter och en med step-out. Resterande dubbelhopp gick bra men de kändes lite tveksamma. Precis innan när vi väntade på poängen tog det ganska lång tid. Jag hann gå igenom en axel och en tre-hopps-kombo och lite gött snack med mina fantastiskt peppande tränare innan det var min tur. Jag besämde mig för att ha kul, inte samla poäng och det hade jag verkligen. Lite otur att knäppet för min klänning öppnade sig precis i början så jag fick åka med spännet uppknäppt igenom hela programmet men som tur var hade klänningen armar så den satt i alla fall uppe haha. :'-) Jag började helt okej, fall på axel men den var rund, sedan en halv sisådär tre hopps kombo som blev dubbel enkel enkel. Följt av en level 3 kombinationspiruett och en flip + toeloop och en salchow. Andra halvan av programmet kaosade jag en hopp i sitt och floppade lite enkla hopp. Jag vet inte vart mitt tänk försvann men jag kämpade vidare enda till slutet. Fokuserade lite extra på koreografin och steget eftersom inte hoppen satt där. Kom lite sent i programmet och lyckades få 2 poängs avdrag för musiken hehe de var ju lite osmart. Slutade på 50 poäng i långprogrammet och en totalpoäng på 81p som var kul eftersom jag inte fick över 80 på de senaste tävlingarna jag gjorde innan jag tog mitt uppehåll. Jag kom på en andra plats efter Mikaela från Uddevalla som åkte ett kanonåk idag. :) Jag är supernöjd med helgens prestation och är super laddad för nästa tävling som går av stapeln i Trollhättan om två veckor. Från och med imorgon blir det hårdträning för att prestera ännu bättre då. Ikväll blir det bara att vila, träningen pågår nu men våra tränare ville att vi skulle ta kvällen till att vila upp oss för imorgon. De har verkligen huvudet på skaft. Avslutar med att säga att jag har världens bästa tränare, världens bästa klubbkompisar och jag tränar världens bästa sport. Hoppas ni haft en lika grym helg som mig. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
PS; Hade jag inte glömt minneskortet till kameran i datorn hemma idag hade jag lagt ut filmen på mitt långprogram. Men ah.. Programmet är filmat med min pappas mobiltelefon så det kanske tar ett tag innan jag får den. Då kanske jag lägger ut den så ni som vill får se! :) Typiskt att minneskortet ska vara kvar i datorn, de är ju inte första gången det händer, hehe. 

Hej, jag har några frågor jag undrar om du kunde svara på? :) tack <3
1. Hur gammal var du när du landade din dubbel axel?
2. Hur gammal var du när du landade trippel salchow? :) (såg en video på insta när du gjorde de)
3. Varför har du inte tävlat på två år?
4. Varför kan du inte dubbel axel/trippel salchow så säkert längre? Du ramlade ju i långa på axel och hoppade ingen salchow men som sagt såg på video när du gjorde en klockren
5. Har du alltid tränat i Stenungsund kk eller har du åkt i någon Annan klubb?
Du är jätteduktig och din långaklänning är jättefin! Tack på förhand <3

Svar: Hej Anonym :)

1. Jag var 12 när jag stod den första gången. På träningen inför ett SM. Men sedan tappade jag den i några år och stod den igen säkert när jag var 15. Nu står jag den kanske 8 av 10 och den är helt klart bättre kvalité nu.

2. Jag var 15 när jag stod min salchow också. Det roliga var att salchow var de första jag stod, sedan toeloop, öggel och flip INNAN jag stod min dubbel axel.

3. Jag har haft både träning och tävlingsuppehåll då jag bestämde mig för att åka till Italien och jobba i ett halvår efter studenten. Sedan började jag jobba heltid på Volvo så jag hann tyvärr inte med konståkningen. Men efter semestern i somras så bestämde jag mig för att flytta hem till Stenungsund igen för att kunna ta tag i träningen så nu kör jag igen. Samt så tappade jag intresset för att tävla efter jag tävlat på elitnivå såpass länge. Det blev för enformigt.

4. Som sagt så har jag haft uppehåll. Jag står båda hoppen hemma på träning men det blir alltid annorlunda på tävling. Nu kom jag även hem från Thailand i torsdags så jag har inte tränat på 30 dagar. Därför var axeln lite osäker denna helgen. I långa har jag inte med salchowen än eftersom jag varit utomlands. Men den kommer förmodligen på nästa tävling i Trollhättan om två veckor!

5. Ja, jag har tränat i Stenungsund i 15 år & det är där jag kommer stanna. Det är världens bästa klubb & det är som mitt andra hem.

Tack så mycket. Vad snällt sagt! Klänningen är Jennifer Kvists som jag fick låna denna tävlingen. Jag har inte hunnit fixa en egen än. Åker du också konståkning? 😃 Kul med dina frågor. Lycka till i framtiden. Kul att du läser min blogg 👍
Elina Hagberg




Kom ihåg mig?