Choklad / kokos / negerbollar!

a
a
När jag kom hem idag var det så fint väder så jag satte mig ute och pluggade tills nu. Hann även med att slänga ihop chokladbollar så jag kunde smaska på något gott i solen. Jag brukar inte baka på vardagar men idag fick det bli ett undantag för jag behövde verkligen sörja dagens matteprovet ordentligt eftersom det gick så sjuuukt dåligt! Denna gången ställde jag kameran på manuellt läge & testade mig fram lite med både ISO & bländare & jag tänkte även på vad ni tipsade om att få in mer ljus i bilden. Tack Linnéa för hjälpen att hitta bländarknappen ;) Nu vet jag vart den sitter iallafall - ett steg närmare! Haha.

Vad tycker ni om dessa bilder? Bättre eller sämre än senast? :D

Denna gången testade jag ett lite påhittat recept som faktiskt blev väldigt lyckat. Eftersom jag inte kan ha havregryn i smeten måste jag hitta lösningar och testa mig fram så de smakar som jag vill ha dem. Denna gången fick det bli hasselnötter som blev riktigt gott. Lite mer tuggmotstånd istället för att dem bara mosas i munnen. Nästa gång ska jag även testa ha i någon slags smakförstärkare som t.ex. apelsinarrach eller något så de får smak av apelsin eftersom choklad och apelsin är två smaker som passar bra ihop!

Ingredienser - 20 st.
100g rumstempererat smör
1 dl sukrin
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
2 dl hackade hasselnötter
1 dl kokosflingor
0,5 dl mandelmjöl
2 msk kaffe

Gör så här
- Skär smöret i mindre bitar
- Blanda i sukrin, kakao, vaniljsocker, kokosflingor och mandelmjöl
- Hacka hasselnötter och häll i
- Blanda så mycket som går
- Tillsätt kaffet så det blir en jämn smet
- Rulla till lagom stora bollar
- Rulla dem i kokosflingorna
- Ställ i kyl i ca 2 timmar före servering, beroende på hur man vill ha dem

Blev jättebra! :)

Svar: haha nämen eller hur!!

Tänkte tipsa om en häftig tävling!

Vinn ett valfritt smycke från glittersten.se

http://mohammedis.se/2012/march/tavling-vinn-ett-valfritt-smycke-fran-glitte.html#comment

Hoppas du vill vara med, då gör du min dag också! ;) :D

P.S BUSENKLA REGLER!

Jag gillar också smaken och konsistensen av hasselnötter i. Mooms!

Vilken smart ide att smaksätta med apelsinsmak! Det borde ju vara riktigt gott. Får jag också se till att testa :D

Var gärna med i våran fototävling! Läs mer om vinsten och reglerna på våran blogg. För att komma direkt till tävlingen klicka på länken nedan:



http://moakarrofotar.blogg.se/2012/march/tavling.html#comment

Sv: Ja, jag med!

Usch så gott med chokladbollar! ^^

söt blogg förresten!

Så gott!:)

Åh vad gott :) Var längesen jag käkade det nu... Du borde ha en sån här kom ihåg mig - knapp så man slipper skriva varje gång :) hihi

svar: okej, najs! :)

ser riktigt smaskigt ut det där!

sv: okej

Önskar dig en fin kväll! ^^

sv: tack och detsamma! :D

mums!

Har du en matberedare hemma kan du ju prova att kora notterna i den istallet for att bara hacka - mindre tuggmotstand men samma smak?

Vad gott med kokosbollar! Börjar vara alldeles för länge sedan jag åt sådana ... =)

nomnom, chokladbollar är nog något av det bästa som finns!




Kom ihåg mig?