Respons på era frågor!

Här kommer svaren på det frågor som ställdes i frågestunden. En del frågor var riktigt kluriga men jag har försökt att svara så utförligt som möjligt! Är det något svar om lchf eller så som ni tycker var för krångligt, för kort eller vad som helst, som ni som frågade önskar vara längre och mer utförligt så får ni gärna säga till. För er som är mer intresserade av lchf och så får ni gärna maila mig så kan jag skriva där istället, eftersom inte alla av dem som läser min blogg är jätte intresserade utav just lchf så tänker jag lite på dem med. Men min mail är iaf [email protected] för dem som är intresserade. Hoppas svaren duger nu - enjoy! :D

s

Vad är det bästa som hänt dig?
Svar: Oj, detta var absolut den svåraste frågan. Det har hänt mig många bra saker men den absolut bästa (inom konståkningen) är förmodligen när jag fick reda på att jag hade klarat test 5 i konståkningen eller när jag stod dubbel axel och trippel salchow. Jag visste inte alls om att Helena och Duran hade skickat in mina testpapper, och direkt efter jag hade åkt och slått personbästa kom Helen fram till mig och gratulerade mig för test 5. Oförglömligt. Det bästa (allmänt) är för svårt för att välja en sak/ett minne, det finns alldeles för många saker som hänt.

Sämsta som hänt dig?
Svar: Det absolut sämsta som hänt mig kan jag inte berätta om här eftersom det är alldeles för personligt. Men två av de sämsta sakerna är de dagarna jag fick reda på att min morfar och min farmor hade lämnat oss. Saknar dem varje dag och skulle gjort exakt vad som helst för att få tillbaka dem i mitt liv.

Vad vill du ha mest av allt just nu?
Svar: Just nu hade en solsemester suttit riktigt fint, Mexiko hade jag verkligen inte tackat nej till. Trots att vi knappt haft någon snö än så är jag sjukt trött på vintern – att det ständigt är kallt och hemskt. Nej fy, ta mig till varmare breddgrader tack!

Hur mycket väger du nu och hur lång är du?
Svar: Jag är 164,5 cm om jag ska vara exakt haha & väger 54 kg.

Kan du inte lägga ut en bild på din kropp? Eller mage iaf?
Svar: Haha nej tyvärr, jag tror inte den hör hemma här på bloggen riktigt. Har en på min facebook om det är väldigt viktigt att se, men den är tagen ett år innan jag började med lchf så då vägde jag väl runt 58kg eller något så den har ju något år på nacken.

Är du oskuld?
Svar: Nej, det är jag inte.

Vad tänker du på när du ska välja kläder?
Svar: Oj, jadu! Ja tänker väl inte så mycket, oftast klär jag på mig innan jag går upp och äter frukost på morgonen så tankarna kretsar väl för det mesta kring mat och vad jag ska äta för att slippa bestämma det när man står vrålhungrig vid kylen.

Går du på lchf för att du är nöjd med din vikt?
Svar: Ja, jag är nöjd med min vikt nu. Men jag började ju med lchf eftersom jag ville gå ner, men nu fortsätter jag bara för att jag vill behålla min vikt och mår bra av att äta lite kolhydrater. Har även fått reda av läkare att jag inte tål för mycket vete (som finns i kolhydrater) nu för tiden så det är också ett skäl till att jag skär ner på det och väljer att äta mer protein och fett istället.

Ser du en framtid med konståkningen eller tänker du lägga av efter gymnasiet?
Svar: Framtid och framtid, förmodligen inte på det sättet du menar men jag tänker inte lägga av med konståkningen efter gymnasiet – aldrig. Jag älskar att åka och jag tänker göra det så länge jag/min kropp/ålder klarar av det & såklart så länge jag tycker det är kul.

Trivs du på Nösnäs? Ångrar inte att du valde ett annat gymnasie?
Svar: Ja, jag trivs jätte bra på Nösnäs men ibland/ganska ofta ångrar jag att jag inte valde Kathrinelunds idrottsgymnasie för det hade varit roligt att få åka konståkning och träna på skoltid för på Nösnäs blir det allt för mycket teoretiska ämnen. Det gör en väldigt lätt skoltrött och då blir allt så mycket jobbigare och segare. Hade jag fått välja gymnasie själv hade det helt klart blivit Kathrinelund men eftersom mina föräldrar inte trodde jag skulle orka pendla till Göteborg varje dag så fick jag välja ett gymnasie närmare hemmet.

Om du var en frukt, skulle du vilja vara en banan då? För det är ju en ört. Så det skulle man typ inte kunna vara då? Svar: Haha lustig fråga du ställde! Svaret är dock nej, jag hade inte velat vara en banan för att det är ju som du säger en ört så det går ju inte hihhi. Om jag skulle behövt vara en frukt i mitt liv hade jag velat vara något som man inte kan äta, så jag slapp att dö.

Vilken är din favoritfärg?
Svar: Helt klart lila, haha dem som känner mig kan förmodligen hålla med mig. Om jag behöver välja någon lite mer ”cool” färg hade jag valt limegrön – det tycker jag är coolt. Självklart är marinblått, rött och vitt också fint, men lila ligger utan tvekan högst upp. J

Får jag chans på dig?
Svar: Nej tyvärr Oscar, jag har (som du vet) pojkvän så jag måste göra dig besviken.

När kommer ditt första videoinlägg?
Svar: Haha jadu Simon, det kommer förmodligen dröja ett tag eftersom jag själv inte är ett ordetligt fan av att göra eller kolla på andras videoinlägg. Men vem vet, du kanske har tur framöver – jag kanske ändrar åsikt och kör på bara videoinlägg till slut? Aha ^^

Vilken är din favoritmat?
Svar: Thai/Kina/Asiatisk mat – HELT KLART! Inget går upp mot skit stark, kryddig lagad mat. Speciellt riktigt sjukt stark kyckling i alla sorter. Det ska vara så starkt så näsan rinner, då är jag nöjd! Mums J Men som sagt älskar jag den mesta maten, så nästan allt slinker ner förutom pasta, ris, potatis, soppor av alla slag och BROCCOLI. :s

Hur har du gjort din fina design?
Svar: Designen är inspirerad av mig själv, jag har gjort den på känsla och testat mig fram. Jag har bara ändrat koderna i min stilmall på blogg.se, utgick ifrån temat ”Love” sedan har jag testat mig fram tills jag fick det som jag hade tänkt mig.

Vad gör du på fritiden förutom konståkning?

Svar: Fritid? Vad är det för något? På den fritiden jag faktiskt har, försöker jag hinna umgås med mina vänner, min pojkvän, tränar annat än konståkning t.ex. (golf, gym, löpning), jag försöker även hinna laga mat, testa nya recept, blogga, jobba, leva livet, äta mat och festa!

Har du glasögon?
Svar: Nej jag har inte glasögon – än så länge har jag som tur är inte behov utav det.

Hur fick du ett så brett och fint ordförråd?
Svar: Vad kul att du tycker jag har ett fint ordförråd! Jadu, det kommer väl från… Ingen aning faktiskt, har inte särskilt bra ordförråd när jag pratar vanligt, men när man skriver blir det en helt annan grej. En anledning kan förmodligen vara att jag under hela mitt liv oftast umgåtts med folk som är äldre än mig själv, d.v.s. har bättre ordförråd & man blir ju som man umgås, right?

Hur plockar du dina ögonbryn? Går du efter någon mall?
Svar: Jag kör på känsla, drar där jag tycker det behövs haha! Ibland blir det bra och ibland händer det att det blir mindre bra. Nej jag alltså inte efter någon mall.

Vem är din bästa vän?
Svar: Denna fråga är väldigt svår för jag har inte en bästa vän utan jag har många & det är jag riktigt glad över. Alla mina vänner är helt underbara och jag skulle inte klara mig en sekund utan dem. De bidrar med så mycket glädje och gör mig så glad varje dag & jag har väldigt svårt för att välja ut en speciell helt upp och ner. Men den jag umgås med allra mest och träffar varje dag är iså fall Fanny.

Kan du inte berätta mer om lchf? Vad man ska äta osv?
Svar:
Jovisst, lchf är en viktminsknings diet som står för ”low carb, high fat” som innebär mycket protein och fett och lite (nästan inga) kolhydrater alls, beroende på hur strikt man är. För dem som tränar rekommenderas det att äta ca 100g kolhydrater på en dag, den allra striktaste är under 10g per dag tror jag det är, eller om det var 25. Att hålla sig under 10g är sjukt svårt. Att äta enligt lchf menas att man ska äta lite kolhydrater (kolhydratsfattig mat), hålla sig undan t.ex. bröd, pasta, pizza, potatis, ris, grönsaker som växer under jord, chips, läsk, söta frukter som innehåller druvsocker, light produkter, sockrad yoghurt, flingor, choklad, godis & kakor etc. (Det mesta som innehåller socker och vet). Istället för kolhydrater äter man mycket protein t.ex. kött, fisk, fågel, ägg och mycket fett som t.ex. grädde, gräddfil, créme fraiche, turkisk yoghurt, ost, skinka, bacon, osv osv.

Hur länge har du gått på lchf och hur mycket har du gått ner?
Svar: Åh vad glad jag blir när du skriver att du älskar min blogg Lisa, det är verkligen jätte kul att höra. Jag har gått på lchf sedan i slutet av sommaren, datum minns jag inte exakt eftersom jag först började med att ”äta nyttigt” inte enligt lchf, det kom senare! Jag gick ner från 63 till 51 alltså 12 kg men när jag vägde 51 mådde jag inte alls bra så jag blev tvingad att gå upp till 54 kg men nu i efterhand vet jag att det var för mitt eget bästa för det var inte hälsosamt för mig att väga så lite i samband med att jag tränar 6 dagar i veckan.

Hur lång tid tog det innan du började gå ner efter det att du började med lchf?
Svar: Oj, det tog inte lång tid alls. Gick ner från och med första dagen har jag för mig. I början rasar man ju i vikt och sedan blir det mindre och mindre ju mer kroppen vänjer sig. De första kilona går fort, sen får man lägga manken till och kämpa.

Vill du bli kock eller bagare när du blir äldre?
Svar: Nej, det vill jag inte eftersom jag har helt andra framtidsplaner just nu – jag ska bli pilot. Men vem vet, jag kanske ångrar mig och hamnar på ett litet sidospår och utbildar mig till kock, vem vet vart livet tar mig?

Vad är det bästa med Helena och Duran?
Svar: Det absolut bästa med Helena och Duran är att de tror på mig, stöttar mig och är stolta över mig i alla lägen. De är som en familj för mig, hela klubben är som en familj och det gör att vi trivs så bra i varandras sällskap. Utan dem hade det inte alls varit samma stämning och samma gemenskap i klubben. Vi alla tillsammans gör det så sjukt bra, vi är bäst!

Vad vill du göra efter gymnasiet?
Svar: Eftersom jag började skolan ett år tidigare har jag ”ett år tillgodo” och det året funderar jag på att jobba som showkonståkare på kryssningsbåtar som åker omkring i Karibien. Det är det första jag skulle vilja göra för att tjäna ihop pengar till min utbildning samtidigt som jag gör något jag tycker är roligt, så jag kan fortsätta åka konståkning som jag älskar. Jag vill jobba under ett år för att tjäna ihop så mycket pengar jag kan för att slippa ta världen studielån till utbildning som jag sedan ska göra.

Vad vill du bli när du blir stor?
Svar: Min dröm är att bli pilot. Därför hade jag tänkt utbilda mig till det så fort jag har tjänat ihop pengar för utbildningen så jag slipper ta ett enormt studielån. Jag vill studera SSA:s flygutbildning som finns i Västerås, då man under tiden flyger i 1 år i San Diego i Kalifornien. Om jag inte blir pilot vet jag verkligen inte vad jag vill bli – dietist kanske? Vem vet!

Hur lång är du?
Svar: 164,5 cm

Hur mycket väger du?
Svar: 54 kg

Storlek på kläder?
Svar: XS oftast, S på vissa saker, typ vantar etc. för jag kan inte påstå att jag har särskilt kvinnliga och framförallt små händer hahaha inte för det hör hit men men..

Hur mycket vägde du innan?
Svar: När jag väl bestämde mig att gå ner i vikt var då jag vägde som mest, jag verkligen skäms över det nu men tiden är över och jag måste vara ärlig här - jag vägde 63 kg som mest. Då insåg jag att det var dags att göra något åt det och gick därför ner till 51 kg, vilket jag inte heller trivdes med för jag mådde riktigt dåligt, var ständigt sur, började gråta för allt, var svag och konståkningen gick dåligt för jag hade ingen ork så jag tränade och började äta mer och hamnade tillslut på min slut/målvikt 54 vilket jag är väldigt nöjd med. 

Har du pojkvän?
Svar: Ja, det har jag & har haft sedan 10 månader tillbaka.

Gör du något mer än åker konståkning?
Svar: Ja, jag spelar även golf. Men på vintern har jag inte tid med det så det är mer en sommarhobby. Tävlade och tränade mer seriöst med golfen för några år sedan men nu på senare år har det blivit mindre och mindre spel tyvärr.

Vilka sporter har du gått i?
Svar: Utöver konståkningen har jag gått i hockey, golf och taido. Hockey spelade jag från och med att jag var 7 tills jag var 11, då spelade jag med 94a killar, sedan spelade jag ca 2 år med Stenungsunds tjejlag men slutade sedan när jag var runt 13 för att konståkningen tog för mycket tid och det har jag ångrat ända sedan dess. Taido gick jag i i ca 6 månader, när jag gick i 7an, då var jag 12. Jag slutade för att tränarna var tykna men nu funderar jag på att testa igen och se om det fortfarande är kul för att kanske börja en gång till. Golf spelar jag fortfarande, men i väldigt liten utsträckning, på senare tid har det blivit mer en hobby än sport, spelar gärna med mina kompisar på somrarna bara. :D


Haha vilka orkade läsa allt? :D Kram ♥



Kom ihåg mig?