Mission completed - Kyckling med cashewnötter!

Yes, glad tjej! Lyckades hitta ett as gott recept på Kyckling med cashewnötter, så man gör det på thailändskt vis. Jag och Clara åt nämligen på Kinan i tisdags och fy vad besviken jag blev över deras Kyckling med cashewnötter. Allt låg i någon orange goja som inte alls smakade som den skulle + att morötterna var i tärningar och kycklingen var helt mosig och slajmig då den kändes typ kokad eller något. först tänkte jag att det inte alls kommer smaka som det gjorde i Thailand, men det var super nära i smaken så snacka om att jag blev lycklig. Till och med mamma fick smaka för att jag inte var säker, men hon sa att det smakade som den vi åt i Thailand så gissa vad jag kommer laga 99% av tiden jag står i köket? haha!

 

Ingredienser till dem som vill testa - 2 personer!
200g Kycklingfilé
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
50g morötter
50g gurka
1 paprika
50g sallad (i thailand har man någon annan slags sallad, en vit typ men hade ej det)
3 msk ostronsås
lite mindre än ½ tsk fisksås
0,5 dl vatten
1 nypa sukrin
1 dl cashewnötter (gillar man nötter, ÖS på)

 

(Man kan även krydda beroende på vad man vill ha för smak, det är även gott utan krydda, men just för variationens skull. Men det är såklart upp till var och en) Mamma hade även glömt att handla morötter och paprika som är viktiga ingredienser så därför finns de inget utav de på bilden.

 

Gör så här
- Hacka gul och vitlök och wooka i pannan på hög värme i 1 minut
- Skär kycklingen i lagom bitar och stek tills de blir vita och genomstekta i ca 3-4 minuter
- Häll i såserna, tillsammans med sukrinet och vattnet och låt steka i några minuter
- Häll i sallad, morötter, gurka, paprika och cashewnötterna precis innan servering (så de blir varma men inte mjuka)

 

Lycka till, du kommer inte bli besviken. Thailändska köket sviker inte!

sv; tack :) allt bra?

Sv: Hua Hin, Ao Nang, Khao Lak och Bangkok :)




Kom ihåg mig?