Jordskalv & tsunamivarning!

Ja.. de flesta har nog hört om tsunamivarningen idag som kom över hela Indiska oceanien, med början i Indonesien. Ett jordskalv under ytan som mättes upp till 8,6 på skalan då tsunamin 2004 låg på en 9,1. Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv då jag trodde min sista dag var kommen. Tur att teknikutvecklingen har blivit bättre och de upptäcker sådana ändringar i tid, så man hinner ta sig upp på högre höjder för att söka skydd tillsammans med andra.

Jag & mamma var ute till sjöss när vi fick höra den första varningen angående tsunamin. Vi åkte longtailbåt runt Phi Phi och kände inte av något jordskalv över huvudtaget. Killen som körde våran båt tvärstannade helt plötsligt mitt ute på havet och började ivrigt ringa runt flera samtal på telefonen, han talade thailändska och det enda vi förstod var "tsunami" och vi trodde inte det var sant. Skulle samma hemskhet som drabbade thailand 2004 drabba thailand IGEN och OSS idag när vi är här? Efter varningen har hela dagen kännts overklig, nästan obeskrivbar. Känslorna har strömmat, jag har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv. Båtkillen körde iallafall snabbt in till stranden och det var då vi inte fattade någonting, vi gick mot hotellet SOM VAR STÄNGT och restaurangerna, affärerna, gatorna och allt var helt tomma! Inga människor eller djur någonstans, det var då paniken uppstod! Då mötte vi en kille som skrek "tsunami, tsunami, get up to the viewpoint" så vi sprang in på hotellrummet, tog med oss det viktigaste vi hade (pass, försäkringspapper, kamera och mobil) och lämnade resten på rummet & skyndade oss upp till viewpointen som tog cirka 40 minuter att gå (i uppförsbacke och 30 grader) då vi i panik nådde 186 meters höjd och då insåg att vi var säkra. Där uppe stod vi i timmar tillsammans med ett hundratal andra människor som just nu befinner sig på Phi Phi Island tillsammans med oss. I 5 timmar satt vi rädda och väntade på att en stor flodvåg skulle visa sig vid horisonten, solen gick ner, det började bli mörkt och vid cirka 22, hade varningen lagt sig och de gick ut med information att det inte blev någon tsunami då vi kunde återvända ner till våra hotell.

Vilken jävla upplevelse säger jag bara. Hur sjukt är det inte att en sådan här ovanlig sak händer just en? Måste även säga att ni är allt för gulliga hemma som tänker på en i sådana här lägen. Ni är bäst & ni vet vilka ni är! ♥ Tänkte bara berätta för er alla att både jag, mamma och resten av människorna på Phi Phi mår bra, dock åskar det, regnar och blåser just nu så vi får hoppas att ovädret är borta imorgon när vi vaknar! Peace

Skönt å höra att ni är okej! Jag blev ju livrädd när jag läste om det imorse... Mem ha en fortsatt bra semester nu!! Puss<3

Skönt att höra att ni mår bra... :o fick typ gåshud och rysningar när jag läste ditt inlägg nu kan jag säga... Hoppas ni slipper fler tsunamivarningar, ha en fortsatt awesome semester nu.. Puss på dig mnin elit! <3

Jääääävlar, jag blev ju livrädd. Riktigt härligt att det inte var något allvarligt!! Hoppas ni har det bra och sola för mig med <3 Så får vi ses när du kommer hem <3

Är allt bra? :D




Kom ihåg mig?