So uppgift - Bokrecension!

filmbildIdag var min klass & några andra klasser från Stenungsund på bio på Fregatten och kollade på "Blood Diamond".
Nu på so-lektionen fick jag i uppdrag av Janette att skriva några rader om vad filmen handlar om & vad jag tyckte om den!

Filmen handlar om Danny Archer "Leonardo Dicaprio" och Solomon Vandy "Djimon Hounsou" som tar sig igenom det krigsdrabbade Sierra Leone på jakt efter världens största diamant. Filmen utspelar sig i Sierra Leone under 90-talet. På jakten händer det en hel del farligheter. Solomon håller på mista de mest värdefullaste han har, sin familj!

Solomons hemby blir nerbombat av rebellerna som inte ville att regeringen skulle styra över landet. Han och hans familj splittras och hamnar på olika ställen runt om i landet. Solomon blir tagen av soldaterna för att börja jobba nere i gruvorna som diamantsökare och hans fru och de tre barnen blir instängda på ett flyktingläger. Solomon hittar en stor diamant som han försöker behålla för sig själv, men blir påkommen av sereganten. Han lyckas få diamanten nergrävd i jorden ute i skogen, men blir tagen utanför byn och hamnar i fängelse!

Jag tyckte filmen var bra, men ganska långtråkig efter ett tag.
Det var mycket sjuktning och mycket blod och det är hemskt att det faktiskt har varit såhär i Sierra Leone och runt om i hela världen för några år sedan.

Kram Elina.




Kom ihåg mig?